Co je to HDR technologie u monitorů, její využití a odnože

Využití HDR technologie u LCD monitorů

Vítejte zpět, milí čtenáři! Dnes se ponoříme do fascinujícího světa monitorů a technologie HDR, která v nich v posledních letech získává na popularitě. HDR, neboli High Dynamic Range, je technologie, která mění způsob, jakým naše oči vnímají obraz na obrazovce.

Ale co to vlastně HDR znamená? Představte si, že se projíždíte krajinou uprostřed slunečného dne. Slunce svítí a ozařuje vše kolem. Díky lidským očím, které mají přirozený dynamický rozsah, můžete vidět detaily, ať už je to stín křoví na zemi, nebo jasně svítící mraky na obloze. Nyní si představte, že tuto scénu chcete zachytit na fotografii nebo ji reprodukovat na monitoru. V případě, že monitor nemá HDR, bude mít obtíže zobrazit obě extrémy této scény, tedy temné stíny i jasné světla. A tady je bod, kde se HDR technologie rozsvítí jako zářivý maják technologického pokroku.

HDR přináší naše vizuální zážitky z monitoru na novou úroveň. U monitorů s HDR technologií je obraz bohatší a živější, s hlubšími černými tóny a jasnějšími bílými. Tato technologie přináší do hry výrazně širší škálu barev a kontrastů, což vede k obrazu, který je mnohem bližší tomu, co naše oči vidí ve skutečném světě. A jaký je význam HDR pro různé oblasti, kde se monitory používají? Díky HDR technologii se zlepšují filmy a hry, kde se vyšší kontrast a širší škála barev překládají do dramatičtějších scén a pohlcujících světů. Pro profesionály v oblasti grafického designu, fotografie nebo videa, monitor s HDR může poskytnout přesnější a detailnější obraz, což jim umožní vytvářet kvalitnější práci.

Nejlepší způsob, jak si uvědomit skutečný dopad HDR, je vidět rozdíl na vlastní oči. Představte si například scénu ze hry nebo filmu, kde se odehrává výbuch. Na standardním monitoru jsou plameny a jiskry světlé, ale s HDR se stávají živými - téměř můžete cítit horko plamenů a jisker, které se odrážejí od všeho kolem. Ale jak se říká, každá růže má své trny. Existují i některé nevýhody HDR. Jednou z nich je, že obsah musí být speciálně vytvořen pro HDR, aby bylo možné využít všechny jeho výhody. Navíc ne všechny monitory jsou pro HDR vybaveny, takže je třeba se o této vlastnosti přesvědčit před nákupem.

Ačkoli je technologie HDR stále v plenkách, již nyní nabízí mnoho možností a slibuje ještě více do budoucna. Už dnes můžete zažít dramatický rozdíl, který tato technologie přináší, ať už jste hráč, tvůrce obsahu, nebo jen někdo, kdo si chce užít film v nejlepší možné kvalitě. Je třeba mít na paměti, že jako u všech technologií, i HDR bude nadále rychle pokračovat a měnit se, takže je třeba být připraven na nové a vzrušující věci, které přijdou. Vítejte v éře HDR!

HDR a monitory

HDR technologie při natáčení videa

Odnože technologie HDR

HDR jako takové představuje technologii, která umožňuje zobrazit na obrazovce mnohem více jasu, kontrastu a barev, než bylo možné dříve. To je důvod, proč když se podíváte na HDR obraz, připadá vám, že je mnohem živější a realističtější. Ale jak se z této 'základní' verze HDR vyvinuly jeho různé odnože?

Buďme konkrétní. První odnoží, o které chci hovořit, je HDR10. Jako první standard HDR, který byl široce přijat, položil HDR10 základ pro všechny další odnože. To bylo jako první semínko zasazené do půdy, které nakonec vyrostlo v bujný strom HDR technologií. Zatímco HDR10 umožňuje zobrazit širší rozsah jasů a barev, jeho 'statický' metadata systém neumožňuje měnit nastavení jasu pro každý jednotlivý záběr nebo scénu. A to nás přivádí k další větvi na našem HDR stromě.

HDR10+. Tato odnož HDR byla jako reakce na omezení HDR10. Představte si to jako vylepšenou verzi HDR10, která přidává 'dynamické' metadata. To umožňuje televizoru přizpůsobit jas pro každý záběr nebo scénu, což vede k mnohem lepšímu a přesnějšímu zobrazení. To je jako když máte mapu a kompas místo jen mapy. Teď už nejste omezeni jen na jednu cestu, ale můžete se přizpůsobit podle toho, jak se krajina mění. A co Dolby Vision? To je další odnož HDR, kterou můžeme považovat za 'prémiovou'. Dolby Vision používá stejný koncept dynamických metadat jako HDR10+, ale jdou ještě dále. Dolby Vision podporuje větší barevnou hloubku, což znamená, že může zobrazit ještě více barevných odstínů a jemných detailů. Je to jako když jste zvyklí používat pastelky a najednou dostanete profesionální malířský set. Možnosti se náhle zdají být téměř nekonečné.

A konečně, máme tu HLG (Hybrid Log Gamma). Tato odnož HDR byla speciálně navržena pro vysílání televize. HLG je tak trochu jako švýcarský nůž HDR technologií. Je to univerzální nástroj, který se snaží nabídnout nejlepší z obou světů - kompatibilitu se staršími, ne-HDR televizory a zlepšenou kvalitu obrazu pro ty, které HDR podporují. Teď, když jsme prošli naším HDR lesem, je důležité si uvědomit jednu věc. Každá z těchto odnoží má své výhody a nevýhody. Každá z nich je vhodná pro různé situace a nikdo nemůže říci, která je 'nejlepší'. Záleží na tom, co hledáte a co potřebujete. Doufám, že jste si užili naši cestu do světa HDR technologií a že jste se něco nového naučili. Ať už jste technický geek nebo jen obdivovatel krásného obrazu, pamatujte, že v technologii, stejně jako v přírodě, je různorodost klíčem.

Technologie HDR

HDR technologie ve hrách

Technologie HDR ve Windows 11

Pokud zvažujete nákup nebo již máte HDR monitor ke stolnímu počítači a notebooku, lze také plně využít několik nastavení v operačním systému Microsoft Windows 11. Nicméně je potřeba v první řadě splnění několika technických požadavků a to např. připojení přes HDMI 2.0 nebo také DisplayPort 1.4 a vyšší, včetně podpory HDR10. Poté Vás čeká softwarové nastavení.

• 1. Otevřete hlavní nabídku Start – Nastavení.
  • V tomto menu vyberte Systém – Obrazovka – HDR

V této části se vám zobrazí nastavení, které se týká přímo HDR. K dispozici budete mít například náhled videa přehrávaného na zařízení bez HDR, na který si přepnete na monitor s podporou HDR technologie. Poté uvidíte rozdíly. Vybírat si můžete mezi obrazovkami, kterou jsou připojeny k počítači a u kterých lze zapnout možnost HDR. Skvělou zprávou je, že výjimkou není ani kalibrace pro HDR video a také možnost zapnutí streamování videa HDR.

HDR technologie jde neustále kupředu z pohledu vývoje a objevuje se čím dál více cenově dostupných HDR monitorů patřičné kvality. Tak neváhejte a zlepšete si herní, potažmo multimediální zážitek.

Všechny naše levné monitory naleznete zde.